Isnin, 15 Oktober 2012

Masakan: Apam Ice cream soda

Jumaat lepas opis aku buat makan- makan sikit la.. saja nak habiskan beras yang tinggal kat opis tu. just masing2 kene masak lauk jew dari umah n kumpul jelah semua tu n makan reramai.

time tu otak aku dah pikir nak masak Tom Yam Ayam Thai pedas, tapi apakan daya khamis malam jumaat tu hujan n aku hanya ada ayam jew. sayur lak xda. huhuhu so batalkan niatku untuk masak benda tu. tetiber je otak ku rerajin sangat nak buat apam. First time tu aku buat apam tau.

bahan 1:
250 gm gula kastor (aku letak 200 gm jer)
1 sudu kecil ovalet
3 biji telur
1 sudu kecil esen vanila

Bahan 2:
300 gm Tepung Gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu baking powder

Bahan 3:
200 ml air SPRITE / IceCream Soda

Cara:
1. Panaskan kukusan. Pukul Bahan 1 sehingga kembang dan gebus!!
2. Ayak bahan 2 kemudian masukkan ke dalam adunan yang telah kembang tu.
3. letakkan pula bahan 3 secara sikit2 the gaulkan sehingga sebati
4. bahagikan adunan dan letkkan berlain warna agar kelihatan cantik. heheh pastu kukus la selama 15 - 20 minit








P/s: warna adalah sangat tak cantik, rasanya?? emm boleh la sedap juga. so korang tak rugi tau try sbb senang jew n bahan2 nyew memang simple gler. ok SELAMAT MENCUBA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan